Fem tips till dig som ska välja högläsningsbok

I samband med Bokpratarnas senaste träff hann vi också fundera på några tips till den som ska välja högläsningsbok. 

1. Läs boken själv först. Då vet du vad du ger dig in på och undviker negativa överraskningar för både dig och barnen. Det kanske finns teman du av olika orsaker helst undviker just nu i just den här gruppen? Eller kanske språkbruk och svordomar du ogärna läser högt i klassen? Bara genom att du har läst boken själv kan du vara helt säker på vad du kommer att läsa för barnen. 

2. Välj bok med omsorg. Fundera på vilka barn du ska läsa för och om just den här boken är ett bra val för just dem. Alla böcker passar inte överallt. Därför blev Astrid & Amir på vår senaste träff både ett tips och ett anti-tips. Den upplevdes nämligen som problematisk av en biblioterkarie som jobbar på en ort med många barn med kopplingar till Ryssland, då Astrid och hennes kompis Amir spionerar på en man som de misstänker att är en rysk spion. Att det återkommande poängteras att han är just en rysk spion blir problematiskt på just det stället. Fundera alltid på din målgrupp när du väljer bok. 

3. Tänk till kring åldersrekommendationer. Att rekommendera bok för läsare enligt ålder är alltid lite besvärligt. En bok som "ska" passa läsare i åldern 6-9 år passar aldrig alla läsare i den åldern. För en åttaåring känns boken alldeles för barnslig och enkel medan samma bok kanske går helt över huvudet på en annan i samma ålder. Du känner de barn du läser för, du vet om just den här boken är på en nivå som passar just dem. 

4. Våga välja böcker som känns svåra. Anna-Lena Laurén lyfte nyligen fram vikten av att få möta texter som egentligen är lite för svåra för att kunna utvecklas. När det kommer till högläsning kan vi höja ambitionsnivån lite eftersom vi ju faktiskt då har möjlighet att stanna upp vid svåra ord och tillsammans fundera på vad de betyder. 

5. Var inte rädd för att välja texter och böcker som verkligen berör. Får man läsa en text som får högläsarens ögon att tåras och röst att brytas lite? Vi landade i att JA, det får man. Man ska naturligtvis inte läsa en text som gör att man inte håller ihop som människa, men det är helt okej (kanske till och med viktigt) att barn får se att också vuxna kan bli verkligt berörda av böcker och berättelser.

Lycka till!

 

Bild: Matilda Audas Björkholm