Man läser

Läsambassadörerna och Svenska Yle lanserar läskampanjen Man läser för att få fler pojkar att läsa mer.

Kampanjens flaggskepp är kortfilmen Man läser som Svenska Yle och de finlandssvenska läsambassadörerna spelade in under våren 2020. I kortfilmen får vi ta del av tretton framgångsrika läsande mäns tankar kring varför de läser och hur läsningen har varit till glädje och nytta för dem, såväl privat som i yrkeslivet.

Kortfilmen riktar sig främst till unga pojkar och män i åldern 13-18 år. Tanken är att använda filmen som inspiration i undervisningen, locka till läsning och visa hur stor glädje och nytta man har av läsning på livets alla områden. Intervjuerna finns också att se som längre enskilda samtal med anknytande frågor. 

 

Idag läser ungdomar, särskilt unga pojkar, allt mindre litteratur vilket också den senaste undersökningen gjord av NCU med finlandssvenska niorn bekräftar: https://karvi.fi/sv. 

Forskningen påtalar också att särskilt unga män behöver och följer sina förebilder. Vi behöver synliggöra de läsande männen och läsförmågan som den superkraft den är.

Kampanjen hoppas också att alla läsande män i Svenskfinland spelar in en videohälsning med sitt bästa boktips och lägger ut det på Facebook eller Instagram med hashtaggen #manläser. Kom med och var en manlig läsande förebild! 

Här kan du se filmen.