Det är torsdag och klockan är halv ett. I skolbiblioteket samlas en liten grupp studerande, samtidigt som vårsolen bryter in över takkanten och lyser upp bokryggarna som vänder sig mot långbordet mitt i rummet. Ungdomarna som sätter sig kring bordet har böcker i händerna och de vet att de själva har läst boken, men de vet inte vilka andra som också har läst och som nu dyker upp för att diskutera läsupplevelsen. De vet inte heller vem som har gjort bokvalet och som nu sätter sig vid bordsändan för att leda diskussionen. Det är Hemliga läsares sällskap som samlas.
Hemliga läsares sällskap är Tölö gymnasiums nya läsprojekt. Det är paketerat som ett lekfullt litteraturmysterium, vilket Joel Gräfnings har tagit fasta på i då han gjorde logon. Den bakomliggande tanken är att alla lärare är läsare och det vill vi visa våra studerande. Samtidigt vill vi att de ska få känna att läsande i skolan inte alltid är en obligatorisk del av en kurs. Att läsandet kan vara kravlöst och fullt av överraskningar.
Nu möts lärare och studerande utanför klassrum och kurs, de möts som läsande människor. Matematikläraren kanske har läst en hajpad dystopi, rektorn om kvinnoförtryck i Afghanistan och modersmålsläraren de väntar sig att träffa vid bordet i biblioteket, hon valde att avstå från en diskussion i år för att intresset bland kollegerna var så stort. Studerandena har själva valt bok eller text ur en lista som i år omfattar 27 titlar fördelade på lika många datum.
Vid fem av diskussionstillfällena det här läsåret är överraskningen större. Det är inte en lärare som sitter vid bordsändan, utan det är en hemlig gäst som möter ungdomarna i biblioteket. I år har Jonas Jungar från Yle diskuterat blogginlägg om alternativa fakta, skrivna av författaren och journalisten Göran Rosenlund. Krippe Westerling från popgruppen Satin Cirkus har pratat om Stanislav Lems The Cybriad och skådespelaren Pekka Strang valde att komma och diskutera Johan Bargums långnovell Seglats i september. I den senaste diskussionen var faktiskt författaren själv också med på ett hörn, då Strang mitt i diskussionen ringde upp Bargum för att kolla ifall han kan ge en vink om hur de ska tolka det öppna slutet. Här öppnas skolläsandet mot världen utanför. Det är inte bara lärare som läser, utan också människor med helt andra jobb och dessutom lite kändisstatus älskar litteraturen. Till projektets idé hör att vi inte kan avslöja vilka två hemliga gäster som kommer ännu i vår.
Vi är nöjda med hur projektet har kommit i gång. Det har visserligen funnits lediga stolar kring diskussionsbordet en del torsdagar och vi har kanske inte nått så många av de pojkar som enligt Pisaundersökningen läser allt mindre. Men vi har synliggjort läsandet och skapat en kravlös plattform för att mötas kring litteratur.
Medlemskapet i Hemliga läsares sällskap är fortfarande lite exklusivt, men vi hoppas att läsglädjen sprider sig. De som har deltagit i diskussionen har rätt att komma sent till lektionen som börjar klockan 13. Deras glada miner och nöjda uppsyn då de glider in i klassrummet kan säkert väcka mer läslust.
Michaela Örnmark, lektor i modersmål och litteratur i Tölö gymnasium