Hur skapar man läslust?

Mirakelmetoder för att skapa läslust hos alla barn och unga finns tyvärr inte. Men en bra utgångspunkt är att skapa variation i läsaktiviteterna i skolan.

Inför en träff för skolbibliotekarier blev jag ombedd att samla ihop en lista med tips för hur man skapar läslust. Den kan du ta del av här. Bidra gärna med dina egna tips genom att fylla i kommentarsfältet!

  • Visa genuint intresse för elevens läsupplevelse.

 

  • Se till att du som vuxen läser mycket barn- och ungdomslitteratur så att du kan rekommendera böcker för eleverna.

 

  • Dela tips på bra barn- och ungdomsböcker med dina kolleger.

 

  • Se till att det finns inspirerande böcker och tidningar i de miljöer där barnen finns. Gärna på lite oväntade ställen!

 

  • Gör skolbiblioteket till skolans hjärta – en plats där det är tryggt och skönt och inspirerande att vara.

 

  • Kategorisera böcker på ett annorlunda sätt, t.ex. "Böcker för dig som är dumpad" eller "Böcker för dig som inte vill läsa om drogproblem och självmord".

 

  • Kom ihåg att långt ifrån alla elever har kompetens att välja en lämplig bok åt sig själva.

 

  • Fördöm inte elevens val av text, men se det som din uppgift att vägleda eleven mot nya texter och genrer.

 

  • Försök att så ofta som möjligt sätta böcker i handen på elever med budskapet att du tror att just den här boken skulle passa eleven.

 

  • Låt eleverna göra digitala bildkollage om sånt som de tycker är intressant. De blir verktyg för skolbibliotekarien att välja den rätta boken åt den enskilda eleven.

 

  • Skapa ett bokråd med representanter för varje klass som får vara med och planera läsaktiviteter i skolan.

 

  • Låt eleverna vara med och välja vilka böcker som ska skaffas till skolan.

 

  • Välj högläsningsböcker och böcker du tipsar om som du själv läst och älskat. Berätta om din relation till boken på ett personligt sätt.

 

  • Läs högt ur en välvald bok som finns i klassuppsättning och sluta vid ett otroligt spännande ställe, så att eleverna bara måste läsa vidare själva.

 

  • Låt eleverna bekanta sig med författaren, boken och ämnet den behandlar på nätet innan de börjar läsa. Lotsa dem till bokbloggar, booktubers, boktrailers o.dyl.

 

 

  • Låt eleverna syssla med olika typer av skapande verksamhet utgående från sin läsning, t.ex. ordkonst eller drama.

 

  • Bjud in läsande förebilder till skolan.

 

  • Ordna en läsdag i skolan då alla i skolan bara får sitta var de vill och läsa. Då ska det vara förbjudet att störa varandra.

 

  • Ordna en läsnatt i skolan för elever och föräldrar. Låt dem ligga vakna och läsa med ficklampa så länge de vill.

 

  • Gå ut ur skolan och läs i någon miljö som har en koppling till boken.

 

 

  • Låt barnen läsa högt för en läshund - eller kanske för en läskossa!

 

  • Gör ett bokmemoryspel där intressanta pärmar och baksidestexter ska paras ihop. Prata sedan om vilka förväntningar böckerna väcker.

 

 

  • Lär äldre elever hur man håller inspirerande bokprat. Låt dem förbereda sig väl och sedan bokprata för yngre elever.

 

  • Diskutera vilka inre bilder en bok skapat. Se filmen och jämför.

 

 

  • Låt eleverna göra ett soundtrack till boken, d.v.s. en lista med låtar som de tycker passar ihop med olika scener.

 

 

  • Lyssna på bokpoddar och låt eleverna göra egna.

 

  • Låt eleverna jämföra hur det är att läsa en tryckt bok, en e-bok på surfplatta och en e-bok på mobilen. Diskutera hur läsupplevelsen påverkas av mediet.

 

  • Skriv tillsammans en sms-roman eller -novell som är en fortsättning på en gemensam läsupplevelse.

 

  • Göm trevliga bokpaket i skolan. Utlys en skattjakt via centralradion.

 

  • Ordna en högtidlig diplomutdelning när alla ettor knäckt läskoden.

 

  • Starta en hemlig bokklubb.

 

Kommentarer (2)
Det viktigaste av allt; ge tid för läsning under skoldagen.
Anonym19.04.16 kl. 19:09
I Minerva har barnen LÄSRASTER…de som vill fär läsa i bibban i tyst ro istället för att gå ut.
Milena19.04.16 kl. 22:43